Maarten Thalen
Maarten Thalen
Eigenaar

Wanneer verzorg jij je paid search campagnes?

Hygiëne in Paid Search campagnes zorgt ervoor dat je resultaten optimaal blijven.

Het is vaak een ondergeschoven kindje, binnen marketing. Maar vaak is het juist wel goed om je persoonlijke routine door te vertalen naar marketing. Net zoals persoonlijke hygiëne je gezond en fris houdt, zorgt ‘hygiëne’ in Paid Search campagnes ervoor dat je resultaten optimaal blijven. Je scheert je bijvoorbeeld regelmatig, maar kijk je ook regelmatig naar je tagging? Je nagels knip je als ze te lang worden, maar update je ook assets als ze te lang live staan? Alle kleine verbeteringen, zorgen voor impact, in het Engels compound effect genoemd. En dat is waar we bij Vernuft ook in geloven.

HYGIËNE IN PAID SEARCH.

Maar wat betekent hygiëne in Paid Search? Wanneer wij starten met een samenwerking is hygiëne de basis die we neerzetten en vervolgens op verder bouwen en altijd moeten blijven verbeteren. Zo zorgen we dat we in een netjes account werken dat overzichtelijk is, op lange termijn zit hier veel tijdwinst in. We hebben het dan over de volgende pilaren:

  • Tracking → Dit is de basis van ons werk. Wat de tijdmeting in de Formule 1 kwalificatie is, is tracking in Digitale Marketing.
  • Account & Campagnestructuur → Een account beheren kost tijd. Zorg daarom dat alles overzichtelijk is voor jezelf. Maar zorg ook dat alles logisch is ingericht, want de performance is hier ook van afhankelijk. Bijvoorbeeld de Hagakure methode.
  • KPI’s & Doelstellingen → Groeidoelen, jaarplannen en focuspunten. Wat geeft houvast, wanneer sturen we bij door op of juist af te schalen.
  • Tooling & Instellingen → Wat verrijkt ons werk en welke instellingen zijn doorslaggevend?

WHAT’S NEXT?

Wanneer de basics staan, komen de meer vloeibare zaken aan bod. Deze elementen zullen vaker veranderen dan de basics van een account en hebben daarom een meer kwantitatief karakter. Samen vormen ze de kwaliteit van je accounts, die bijvoorbeeld wordt weergegeven als kwaliteitsscore.

  • Advertenties – blijven testen van teksten, vertel wat je verkoopt of welk probleem je oplost
  • Producten – adverteer je met alle producten, en zijn deze allemaal goedgekeurd in het merchant center?
  • Zoekwoorden en zoektermen – de basis van je performance. Exact, zinsdeel, of breed en vooral belangrijk, wat sluit je uit?
  • Biedstrategieën – Wat is de juiste strategie, of wat is de juiste Target-ROAS? Wat gebeurt er met een verlaging van 10%?
  • Doelgroepen – dé voeding voor het grote algoritme, door hier slimmer te segmenteren haal je het maximale uit de campagnes
  • Landingspagina’s – Is de product- of categoriepagina wel de beste landingspagina?

Kunnen we deze zaken ook periodiek afvinken? Dan kijken we ook steeds vaker buiten het Google Ads account. Performance Marketing gaat verder dan Paid Search campagnes managen, we kijken hierin ook naar de hygiëne van Social Advertising en mogelijkheden binnen E-mail campagnes.  Maar ook; hoe staat de website er SEO-wise voor? Hoe kunnen we samen het conversieratio verbeteren? Hier schrijven we later meer over!

Ben jij benieuwd hoe jouw kwaliteit is en hoe wij jouw Paid Search campagnes kunnen verbeteren? Neem contact op voor een vrijblijvende analyse!