Wat is Server-side Tracking?
In de wereld van digitale marketing zijn metingen en jouw dataverzameling cruciaal. Tracking wordt steeds belangrijker en ontwikkelt zich tot iets waar je het onderscheid in kunt maken. Er zijn twee opties om data van je gebruikers te verzamelen: client-side tracking en server-side tracking.
Bij client-side tracking stuurt de browser (client) van de gebruiker gegevens naar de server van het tracking platform (Google Analytics bijvoorbeeld). Bij server-side tracking worden de gebruikersgegevens eerst naar de server van je website gestuurd voordat ze worden doorgestuurd naar het tracking platform.
Door toenemende privacywetgeving en beperkingen van browsers, zoals Intelligent Tracking Prevention (ITP), wordt client-side tracking steeds minder betrouwbaar en is deze data niet volledig. Het lijkt daarom steeds verleidelijker om over te stappen naar server-side tracking. Wat ons betreft een verstandige keuze.

Waarom is Server-side Tracking belangrijk?
Als marketeers zijn wij vertrouwd met data die wordt verzameld door third-party cookies aan de client-side om campagnes te beoordelen en in veel gevallen doen we dat nog steeds. Door de snelle ontwikkelingen op privacy gebied wordt de data minder betrouwbaar door de doorgevoerde beperkingen. Marketeers verliezen soms tot wel 30-35% van de data door AdBlockers en intelligente tracking preventie. Met als gevolg dat campagnes worden beoordeeld op de meest betrouwbare data, maar op basis van de beschikbare data met misschien wel significante meetfouten.
Hoe werkt Server-side Tracking?
Bij tracking via de server verzamelt één centrale, cloud-gebaseerde opslag alle gegevens en stuurt dit vervolgens door naar advertentieplatformen van derden, i.e. Google, Meta et cetera. Bij het tracken van gebruikers in de browsers heeft een website meestal meerdere tracking scripts tegelijkertijd lopen met cookies, in first-party of third-party vorm. Door de switch te maken naar server-side tracking worden alle datastromen in één enkele stroom vastgelegd en uiteindelijk via de server naar de advertentieplatformen gestuurd. Omdat dit aan de serverkant wordt uitgevoerd wordt het vastgelegd als privacy vriendelijk first-party data en hoeft geen cookie op het apparaat te worden opgeslagen. Zo blijft je gebruiker altijd anoniem, mede omdat de gegevens altijd gehasht worden.
Voordelen van Server-side Tracking
De belangrijkste voordelen van server-side tracking ten opzichte van client-side tracking zijn:
- Het proces is privacy vriendelijk en hiermee GDPR compliant:
- Data is vollediger en hierdoor betrouwbaar, tevens wordt het first-party data, waardoor je niet afhankelijk bent van derden.
- Het omzeilt de browser-beperkingen, adblockers en overige tracking preventie.
- Je kiest zelf waar je data gehost wordt, zo kun je voor Nederlandse servers kiezen als je actief bent in Nederland.
- Het is schaalbaar, het wordt gemakkelijker om grote datastromen te verwerken.
Als je vandaag de dag nog steeds leunt op de traditionele client-side tracking heb je geen volledig beeld van je online inspanningen en inzicht in het gedrag van je gebruikers. En er is een betrouwbare mogelijkheid om je dataverzameling te verrijken. De tijd breekt aan om cookieless, first-party dataverzameling en server-side tracking te onderzoeken én in te gaan zetten. Zeker om je concurrentie te slim af te zijn is het aan te raden om server-side tracking mogelijkheden te maken.
Download hier onze Brainpaper Server Side Tracking die meer informatie biedt rondom dit onderwerp.