Niels Werdekker
Niels Werdekker
Eigenaar

Het SEE THINK DO CARE model nog één keer uitgelegd.

ZIEN. DENKEN. DOEN. HET SEE THINK DO CARE MODEL ZO SIMPEL MOGELIJK UITGELEGD.

Nadat we je vorige week hebben bijgepraat over het belang van betrouwbare data en jouw hygiëne is het tijd om nog één keer terug te vallen op de ‘SEE THINK DO CARE’ methode. Het ‘SEE THINK DO CARE’ model is in 2013 ontworpen door Google evangelist Kaushik en moet het digital marketeers makkelijker maken om de klantreis (customer journey) scherper in beeld te brengen door de doelgroep centraal te stellen. De extra dimensies die het STDC-model heeft t.o.v. het AIDA-model komt neer op:

  • Specifieke aandacht voor de wensen van de doelgroep.
  • Het veranderende digitale marketing landschap.
  • Het realiseren van een duurzame klantrelatie.

Kaushik heeft met zijn STDC-model aandacht besteed aan de specifieke wensen van potentiële klanten. Het AIDA-model heeft een eendimensionale visie, daar waar het STDC-model ook rekening houdt met de specifieke wensen van de klant zelf.

SEE THINK DO CARE MODEL.

In het STDC-model zijn er drie fases te onderscheiden waarin klanten iets aan het ‘overwegen’ zijn. Iedere fase heeft hierin zijn waarde, een uniek doel en is onderdeel van de complete klantreis. Om het SEE THINK DO CARE model duidelijk uit te leggen zal ik af en toe refereren aan www.chocoladebezorgd.nl, een website vol bijzonder lekkere bonbons en meer chocolade plezier. Met deze klant zijn we inmiddels in alle fases zichtbaar. Hoe we bij Chocoladebezorgd.nl omzetcijfers verdubbelden met onze visie op het SEE THINK DO CARE methode lees je later!

SEE FASE.

De SEE fase is qua omvang de grootst mogelijke doelgroep die je kunt beschrijven. Je komt hier vaak op een beschrijving die begint met de woorden ‘alle mensen die … ’ . In het geval van onze klant Chocoladebezorgd.nl  ‘alle mensen die chocolade eten’ en zelfs breder want ‘alle mensen die chocolade cadeau geven’ keuren we hier inmiddels ook goed zodat we de concurrentie aan kunnen gaan met grotere online cadeaushops. Zit de hele wereld dan in deze doelgroep? Nee, want we focussen alleen op Nederland met een Nederlandse website. Dus we moeten hier met name mensen uitsluiten die niet interessant zijn, in plaats van targeten. Iemand met een cacao allergie past niet helemaal in de doelgroep ‘chocolade eters’ en het is ook slim om bestaande klanten uit te sluiten omdat je die op een andere manier wil bereiken. Denkt deze doelgroep na over het kopen van chocolade of bonbons kopen? Nee, maar we willen ze wel graag overtuigen om dit te doen, en hiervoor moeten we eerst vertellen dat Chocoladebezorgd.nl bestaat. We bereiken de doelgroep voor het eerst, met name via Social Media Ads, YouTube Ads, Display Ads, Influencers of hele brede SEA campagnes.

THINK FASE.

De THINK fase verschilt niet veel van de SEE fase, maar het grote verschil zit hem er in dat ze denken dat ze iets nodig hebben. En dat laat jij met jouw online gedrag merken aan Google, Microsoft, Facebook, TikTok, etc. Kortom, jij valt in de doelgroep ‘alle mensen die chocolade eten en denken dat ze dit misschien nodig hebben’. We weten niet of ze het nu nodig hebben, maar wel dat ze in een overdenking fase zitten die relevant is aan de producten van Chocoladebezorgd.nl. Eigenlijk is de doelgroep in de THINK fase een subdoelgroep van de grote SEE doelgroep, maar er is wel een zekere mate van intentie aanwezig, ook al kan deze nog heel klein zijn en zegt het nog weinig. We kunnen hier bijvoorbeeld ook website bezoekers van concurrenten targeten om een relevante doelgroep aan te spreken. Of zat jij in de SEE doelgroep en heb jij de hele video van 15 seconden afgekeken of heb je hier zelfs op geklikt en ben je al op de website geweest? We bereiken deze doelgroep weer via Social Media Ads, YouTube Ads, Display Ads, Influencers of generieke SEA campagnes op de zoekterm ‘cadeau kopen’.

DO FASE.

In de DO fase bevinden zich ‘alle mensen die chocolade eten, denken dat ze dit misschien nodig hebben én die momenteel chocolade willen kopen’. Het is een subdoelgroep van de THINK doelgroep of een compleet nieuwe doelgroep, omdat in werkelijkheid de trechter / funnel voor sommige klanten en doelgroepen soms pas in de DO fase begint. Het is wel altijd het meest relevante publiek dat je kunt bereiken, want de intentie van deze doelgroep is het duidelijkst aanwezig en kun je het beste targeten en bereiken. En daarom is dit ook het meest gewilde publiek en vechten we hier onder andere met z’n allen om in de zoekmachines.

DRIE OVERWEGINGSFASES.

Zien. Denken. Doen. Het raamwerk is eenvoudig te begrijpen en lijkt het op het eerste gezicht overzichtelijk. Belangrijkste hierin is dat je de boodschap afstemt op de fase waarin de prospect zich bevindt. Drie overwegingsfasen met een karrenvracht aan mogelijke doelgroepen die we zo vroeg mogelijk kunnen overtuigen. Maar soms ook niet, want niet iedereen doorloopt altijd de complete funnel. Het is vooral een theoretisch model voor hoe het in de praktijk kan werken, vanuit het perspectief van een klant bekeken. We hebben hiermee uitgelegd hoe een potentiële klant in verschillende doelgroepen ingedeeld kan worden. Dit raamwerk is voor ons de basis om goede, solide en overtuigende campagnes in te richten om nieuwe klanten te winnen.

EN WAT NU?

Het wordt pas complex wanneer we ook na moeten denken over hoe we content en marketing af kunnen stemmen om potentiële klanten over te halen onze producten te kopen en/of onze diensten af te nemen.

1)  Welke fase is het meest relevant?

2) Bereiken we alle mogelijke doelgroepen?

3) Is de content goed genoeg geoptimaliseerd?

4) Meten we de efficiëntie van iedere fase optimaal?

5) Willen we in alle fases aanwezig zijn en kan dit met ons budget?

En hoe afhankelijk zijn we eigenlijk van de waarde van het product of de dienst die we promoten? Hoe groot is de impact hiervan op besteedbare budgetten? We moeten bij iedere campagne en/of advertentie na gaan denken over de vraag “voor wie lossen we het probleem op?”. In DEEL II gaan we dieper in op kanalen, strategie, KPI’s, meetbaarheid, etcetera.

CARE FASE.

Wanneer we digitaal succesvol zijn door nieuwe klanten binnen te halen, willen we deze klanten natuurlijk ook behouden. Marketing is pas waardevol wanneer je nieuwe klanten omzet in terugkerende / blijvende klanten. Daarom moeten we ‘vertroetelen’. Dit hogere streven gaat verder dan behouden, net als voor nieuwe klanten moet je voor bestaande klanten een complete strategie uitwerken, misschien wel een unieke SEE THINK DO strategie. Deze doelgroep is immers je meest waardevolle doelgroep.

Neem direct contact met ons op en daag ons uit om vrijblijvend een ‘raamwerk’ aan te leveren dat relevant is voor jouw business. Wij komen graag in gesprek!